Wat zijn de beste kleuren voor mijn website?

Als je een nieuwe website gaat (laten) maken zijn er best veel keuzes die je zal moeten maken, en een van de belangrijkste daarvan gaat over kleuren. Welke hoofdkleuren moet je kiezen? Wat kan het effect zijn van een kleur op je bezoeker? In deze blog geven wij je graag meer informatie over het kleurgebruik. Ook bieden wij links naar relevante sites die met kleuren te maken hebben.

Waarom zijn kleuren zo belangrijk?

Kleuren zijn belangrijk omdat ze mensen kunnen beïnvloeden. Althans, dat wordt aangenomen door een breed spectrum van ontwerpers, interieur architecten, designers en marketeers. Heel veel groot wetenschappelijk onderzoek is er niet naar gedaan, maar veel kleine onderzoeken bevestigen dat kleur mensen beïnvloed. En dat kunnen wij gevoelsmatig wel beamen denk ik, kijk alleen maar naar hoe je je voelt in een kamer met alleen maar rode muren. Is dat anders dan in een kamer met witte muren? Of zwarte?

Wat doet de kleur wit of zwart dan met ons?

Wit is een kleur (ja, wit is wel degelijk een kleur!) die bestaat uit alle andere kleuren tezamen. Wit straalt rust, vertrouwen en zakelijkheid uit. Het wordt ook gezien als de kleur van onschuld, zuiverheid en reinheid. Wit symboliseert ook vaak de maagdelijkheid van de vrouw. De andere kant van wit is dat het als afstandelijk of koud kan worden ervaren.
Wanneer gebruik je wit? Als het gaat over zorg, medisch, keukens, trouwen, concentratie, fris, eenvoud, puur.

En waar wit meestal staat voor het goede, kan het zwart gezien worden als het kwade. Tenminste, dat beeld hebben we gekregen voornamelijk door de filmindustrie. Maar zwart is niet alleen maar negatief, het kan ook vooral kracht en luxe uitstralen. Andere associaties met zwart zijn: seksualiteit, formeel, moed, mysterieus, modieus, agressie, rouw en vormelijk.

Dan staat rood zeker voor emotie en groen voor duurzaam?

Ja, rood staat vaak voor emotie, maar ook voor noodzaak en gevaar. Associaties met rood zijn passie, attentie, warmte, comfort, sex, angst, opwinding, noodzaak, liefde, drama en kracht.

En groen staat inderdaad voor duurzaamheid, rust en natuur. Waarschijnlijk vooral omdat groen de dominante kleur in de natuur is. Daarom ervaren wij groen ook wel als verfrissend en rustgevend. Andere groene associaties zijn geluk, gezond, opwekkend, rustgevend.

Is blauw koud of juist warm en betrouwbaar?

Blauw kan inderdaad kil en koude uitstralen, waarschijnlijk omdat blauw vaak in (koud) water voorkomt. Maar blauw is tegelijkertijd sterk, hoopvol, stabiel, kalmerend, oprecht en betrouwbaar. Blauw komt het meest voor als lievelingskleur bij mannen.

In ons voedsel komt blauw niet voor, hierdoor werd blauw ook wel gebruikt in vermageringsprogramma’s: men dacht dat mensen minder zouden eten als het werd gepresenteerd op een blauw bord. In het bedrijfsleven wordt blauw vaak gebruikt omdat men er effectiever en productiever zou van zijn.

Waar staat geel voor?

De kleur geel staat vaak voor vrolijkheid en vertrouwen. Warmte, opwekkend, energiek en spontaan. Geel wordt veel gebruikt in marketing naar kinderen. Ook in voedsel is geel een belangrijke kleur. Geel wordt gebruikt om op te vallen (ambulances) en is activerend.

Geel kan echter ook een verstorende kleur zijn. Geel kan irritatie opwekken, is lastiger te lezen (dus kost meer inspanning).

En oranje? Een belangrijke call-to-action kleur zeker?

Ja, oranje wordt veel gebruikt als kleur van knoppen in websites. Die trekken daarmee meer de aandacht en veroorzaken meer kliks. Maar oranje staat ook voor geluk, zon, warmte, creativiteit, moed, stimulerend en enthousiasme.
Wellicht door de vallende bladeren in de herfst staat oranje ook voor verandering. In het voedsel is oranje een aandacht trekkende, zoete kleur.

En dan hebben we nog roze en paars..

Roze staat vaak vrouwelijk, zoet en onschuld. Een babykamer is traditioneel roze of blauw. Roze is kalmerend denkt men, vriendelijk, zacht en medelevend. Andere associaties van roze: schattig, romantisch, liefde, charme, tederheid, vriendschap, vreugdevol en harmonie.

Paars staat meer voor spiritualiteit, weelde, succes en wijsheid. Het is een interessante kleur, die ook met royalty, vitaliteit, gracieus, passie en elegantie wordt geassocieerd.

Grijs is de laatste jaren trendy en zie je veel als achtergrond: grijs straalt kalmte, eenvoud en moderniteit uit.

Hebben de kleuren hetzelfde effect op iedereen?

Nee, helaas, het effect van kleuren wordt bepaald door nationaliteit, religie, opleiding, ervaringen, geslacht, leeftijd. Ga er dus nooit vanuit dat kleuren een garantie zijn voor succes. Maar goed kleurgebruik helpt wel, en daarom is het toch zinvol om heel goed na te denken over de kleuren die jij op jouw site gaat zetten.

Op deze pagina vind je ook aantal links gezet naar handige hulpbronnen.

En als je een nieuwe website gaat bouwen wijzen we je ook graag even op dit handige tool: een gratis checklist waarmee je de beste website in één keer goed neerzet.

Website met interessante voorbeelden en meer theorie over kleuren:
Snel kleurcodes kiezen

The super fast color schemes generator! Create, save and share perfect palettes in seconds: 
Genereer je eigen kleurenpalet

Zeer krachtig tool om een eigen palet samen te stellen op basis van het kleurenwiel: Adobe Color Tool

Create, share, and apply color palettes to your UI, as well as measure the accessibility level of any color combination:
Online Color Tool

Colormind is a color scheme generator that uses deep learning. It can learn color styles from photographs, movies, and popular art:
Colormind – kleurenschema generator

Website met interessante voorbeelden en meer theorie over kleuren:
How to Choos Good Colors

Een ronde schijf met alle kleuren erin
Het zogenaamde kleurenwiel wordt vaak gebruikt om kleuren te kiezen. Het advies is om een basiskleur te kiezen, en daarbij ook de naastliggende kleuren als ondersteuning te gebruiken. De tegenoverliggende kleuren zijn juist contrasterend, en dus meer geschikt om op te vallen.  

Rens Verschuur

Rens Verschuur is zijn hele carriere actief geweest in de communicatie en IT branche, heeft gewerkt bij kleine en grote ondernemingen en is sinds 2012 actief met Yourwebpro. Hij is gespecialiseerd in webdesign, SEO en Google Ads.