11 tips om de teksten van je website “Google-ready” te maken

Maak je teksten ‘Google Ready’ met deze 11 tips

Stel je voor: er komt een bezoeker op je website. Deze bezoeker heeft haast en wil geen tijd besteden aan teksten lezen, dus hij vraagt je in de chat waar de site over gaat en wat je precies biedt. Geef je dan kort en kernachtig aan wat jouw dienst of product is? Ik denk het wel!

Om beter gevonden te worden in Google (lees: hoger te staan in de organische zoekresultaten) is het van belang dat je jouw teksten daarop afstemt. In deze blog geven we graag 11 goeie tips waarmee ook jouw website hoger gaat ranken.

Wat verwacht je bezoeker (en dus ook Google!) van een goede website?

Je bezoeker wil zo snel mogelijk relevante informatie. En dat is precies wat Google ook van een goede website verwacht. Google wil het liefst sites zien die echt uitgaan van hun bezoekers. Het publiek dient centraal te staan, dus geen teksten waar ze niets aan hebben.  Dat betekent dus ook dat je zo min mogelijk over jezelf op de landingspagina verteld, en zo veel mogelijk antwoord geeft op de zoekvraag!!

11 Tips waar je teksten aan moeten voldoen:

  1. Richt je direct tot je publiek. Geen gortdroge opsomming van wat je kan, maar geef antwoord op hun (ongestelde) vraag. Bedenk goed dat jouw site gaat over je bezoeker, niet over jou! Dat is gechargeerd natuurlijk, maar kijk eens naar hoe jij zelf zoekt. Wil je een antwoord op je vraag, of wil je weten wat de website eigenaar allemaal kan of heeft gedaan?
  2. Zorg er voor dat je echt antwoord geeft op de vraag. Daarmee bewijs je je autoriteit en wordt je vertrouwd. Hoe beter jouw antwoord, hoe meer ze jou als autoriteit gaan zien. Herhaal daarbij de vraag ook uitgebreid, want als je de vraag goed snapt, zal je het antwoord ook wel weten, toch?
  3. Bewijs dat wat je zegt waar is. Geef bijvoorbeeld (controleerbare) referenties en resultaten die je hebt bereikt. Verwijs naar andere bronnen, of geef voorbeelden.
  4. Gebruik korte zinnen en vermijd ingewikkelde woorden of vakjargon. Bedenk dat veel mensen slechts oppervlakkig lezen, dus een zwaar betoog dringt in veel gevallen niet door..
  5. Bezoekers scannen eerder dan dat ze lezen. Gebruik dus zo min mogelijk tekst, probeer je inhoud in korte maar opvallende headings over te brengen. Dit herken je misschien zelf ook wel, je scant een site globaal voordat je hem echt gaat lezen. En je gaat hem pas lezen als je het gevoel hebt dat er voor jou relevante zaken in staan. Die je dus in de headings laat opvallen.
  6. Benadruk punten waarvan je weet dat die de bezoeker bijblijven. Niet noodzakelijkerwijs over je eigen product of dienst, maar wel daaraan gelieerd. Hiermee maak je een koppeling tussen jou (jouw site) en de misschien best vanzelfsprekende punten.
  7. Gebruik de belangrijkste zoekwoorden in de headings. Dit zorgt er voor dat vooral Google goed begrijpt waar het over gaat. Want je wilt dat niet alleen je bezoekers begrijpen waar het om gaat, ook Google moet goed kunnen begrijpen wat je verteld. Dit kan niet genoeg benadrukt worden: Als Google het niet goed kan interpreteren, zak je in de zoekresultaten. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als je de focus te breed neerzet, bijvoorbeeld: ik ben schilder én timmerman. Google haakt dan mogelijk af, omdat dit onlogisch is en een manier lijkt om meer verschillende bezoekers naar je site te lokken. Het resultaat is dan dus juist contraproductief.
  8. Ondersteun belangrijke tekst met afbeeldingen. Zorg er wel voor dat het relevante afbeeldingen zijn! Hier kan je meer lezen over het gebruiken van de juiste afbeeldingen.
  9. Zet de belangrijkste informatie ook bovenaan: zorg ervoor dat de bezoeker hiervoor niet hoeft te scrollen. Als het antwoord uit verschillende invalshoeken bestaat dien het belangrijkste het hoogst te zetten. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat de bezoeker door de hogere minder belangrijke informatie te snel afhaakt en wegklikt.
  10. Schrap wat niet werkelijk noodzakelijk is om je punt over te brengen. Dit lijkt misschien overbodige informatie, maar in de praktijk wordt er vaak te veel en te lang uitgeweid over voor de hand liggende zaken. Schrijven is schrappen..
  11. Geef de bezoeker liefst iets van waarde. Bijvoorbeeld een pdf document (of ebook) met relevante inhoud, of goede achtergrondinfo. Wij willen altijd en overal graag iets gratis ontvangen, en op het internet is dat helemaal het geval. Door het aanbieden van bijvoorbeeld achtergrond informatie op pdf maak je bezoekers blij. Daar naast geeft dat jou de kans om als tegenprestatie het emailadres van je bezoeker te vragen, en te onderzoeken of die ook jouw nieuwsbrief wil ontvangen.

Dit zijn allemaal zaken waar YourWebPro mee werkt als wij een nieuwe website gaan bouwen. Behalve teksten zijn er meer zaken belangrijk om hoger te komen in Google. Kijk daarom ook eens hier, of vul onze praktische checklist in als je een top website wil (laten) bouwen..

Sluit Menu