Help! Een Google update!!

Google is een belangrijk onderdeel van ons dagelijks leven geworden. We gebruiken het massaal om vragen te beantwoorden, ons te laten verassen, ons te ondersteunen. En nu weet Google alles van ons. Het is de hoogste tijd om wat meer over Google te weten te komen. in deze blog meer over wat Google is, wat het betekent als Google een update aankondigd en wat je er aan kan doen om niet weg te zakken in de zoekresultaten..
 

Help, een Google update!!

Het is weer zover, Google heeft een update doorgevoerd. Iedereen die ook maar een klein beetje met SEO (Search Engine Optimization) bezig is kijkt vol spanning naar wat die update betekent voor de organische ranking (Organische resultaten zijn de 10 niet betaalde resultaten op een Google search pagina, direct onder de advertenties).
Maar wat betekent dat nou eigenlijk, een Google update?
 

Wat is een Google update?

Google voert allerlei verschillende vormen van updates door. Zo zijn er honderden kleine updates ieder jaar. Hiermee voert Google kleine aanpassingen en verbeteringen door, die naar het schijnt weinig impact hebben op de ranking zoals wij die waarnemen.
Daarnaast kennen we de reguliere updates, die iedere paar maanden worden doorgevoerd. Dit zijn geplande updates die gericht zijn op verbeteringen en herstel van ontdekte ‘fouten’ in de laatste versies van het algoritme.
En tenslotte zijn er de ‘major updates’, die zo’n beetje elk jaar worden doorgevoerd. Dit zijn grote updates van (delen van -) het zoekalgoritme, die gericht zijn op het hogere doel van Google: het beste antwoord op de zoekvraag geven.
 

De wedloop tussen Google en de SEO experts..

Eigenlijk is het een nooit eindigende race tussen de SEO experts en Google: de SEO experts en marketeers willen de hoogste ranking voor hun websites, en doen er alles aan om zo hoog mogelijk te komen. En dat doen ze niet altijd met het beste antwoord op de zoekvraag, maar met een commercieel antwoord.
Ondertussen is het de intentie van Google om het beste antwoord op een zoekvraag bovenaan te zetten, en de commerciele antwoorden naar de advertenties bovenaan te dwingen. Immers, als wij te vaak een slecht antwoord op een zoekvraag zouden zien wordt het tijd voor een andere zoekmachine. En dat laat Google natuurlijk niet gebeuren.
 

Alleen het beste is goed genoeg voor Google

Daarom voert Google zo’n beetje elk jaar wel een major update door. Ze zien hoe slimme marketeers bovenaan komen met niet echt relevante resultaten, en met een volgende update blokkeren ze het slimme trucje. Immers: het beste antwoord op de zoekvraag moet bovenaan staan.
Tip: als je op de hoogte wil blijven van Google updates check je hier de update geschiedenis.
Dus: een Google update kan impact hebben op de ranking van jouw website. Maar dat hoeft niet altijd: de belangrijkste update van het Google algoritme vond plaats in 2013, en was bekend onder de naam Hummingbird. En daar veranderde in eerste instantie geen enkele website ranking door.
 

Waarom was Hummingbird zo belangrijk?

Met de introductie van het Hummingbird algoritme in 2013 veranderde er niets in de pagina ranking op dat moment. Toch was het een ingrijpende update. Hummingbird was veel krachtiger en sneller dan de voorgaande algoritmes. Onder het Hummingbird ‘platform’ hingen een aantal al bekende sub algoritmes:
  • PageRank: dit was sinds het ontstaan van google het meest bekende subalgoritme dat de score van een website vaststelt op basis van het aantal externe websites dat verwijst naar die website (backlinks).
  • Penguin: beoordeelt de kwaliteit van de backlinks door te kijken naar de populariteit van de website waar de backlinks op staan;
  • Panda: beoordeeld de kwaliteit van een website op basis van de content.
Dit platform was in de periode voor Hummingbird met name gericht op exacte zoektermen. Met het nieuwe Hummingbird algoritme verlegde Google de focus van ‘finding strings’ naar ‘finding things’. Hiervoor werd een belangrijke nieuwe sub algoritme geintroduceerd: RankBrain.
 

RankBrain begrijpt je!

RankBrain is een zelflerend sub algoritme gericht op langere, samengestelde zoekopdrachten. RankBrain kijkt naar de intentie van de gebruiker om de ranking van de antwoorden te bepalen. Daarnaast kijkt RankBrain naar de gebruikers tevredenheid om te zien hoe een website scoort. De gebruikerstevredenheid wordt bepaalt door de Click Through rate, de Dwelling Time en de Bounce Rate.
 

En wat heeft Bert ons gebracht?

Eind oktober 2019 kondigde Google de Bert update aan. Alleen bij echt grote updates kondigt Google het van tevoren aan, en dit was er zo een. Bert is een doorontwikkeling van Google op basis van Googles open source NLP (Natural Language Processing) techniek. Deze techniek helpt computers om de menselijke taal beter te begrijpen. Bert is hiermee niet zozeer een vervanger van RankBrain, maar zal supplementair aan RankBrain worden ingezet. Hiermee is de verwachting dat gecompliceerde (gesproken of geschreven) zoekopdrachten nog beter worden beantwoord met een relevant resultaat.

Moet ik er rekening mee houden op mijn website?

Nee. Mijn advies blijft staan: zorg voor een zo goed mogelijk antwoord op de zoekopdrachten die jou betreffen. Een antwoord waar je bezoeker echt wat aan heeft. En zorg voor de juiste techniek en snelheid op je site. Dan ga je er alleen maar op vooruit. Eh, dan ga je er op naar boven..
YourWebPro helpt je graag door mee te denken wat er op jouw site beter kan, zodat ook jij goed gevonden wordt!