Een logo is belangrijk, maar ontwerp je niet zo maar even. Hoe kom ik aan een krachtig, herkenbaar logo? 6 Tips.

Logo van Yourwebpro - webdesign en seo specialist

Een logo zorgt voor herkenbaarheid en gebruik je op al jouw marketing uitingen: briefpapier, visitekaartje en website. Maar ook misschien op een poster of billboard! Los van wie het logo ontwerpt: jijzelf, je website designer of een grafisch ontwerper: de praktijk wijst uit dat je een optimaal logo kan krijgen en niet voor verrassingen komt te staan als je de onderstaande 6 tips volgt.

Waaraan moet een goed logo voldoen?

  1. Hou het simpel en tijdloos!
    Een logo moet goed te onthouden zijn, en heel goed leesbaar. Zodat het herkenbaar is, liefst ook van veraf. De beste logo’s zijn zeer eenvoudig: slechts 1 of 2 kleuren, eenvoudig figuurtje, denk maar aan Apple. Een te complex logo, met teveel details wordt minder goed  onthouden.
    Denk er ook aan dat het logo tijdloos moet zijn, je wil niet steeds je logo aanpassen omdat je bijvoorbeeld een heel trendy of eigentijds font kiest.
  2. Woordmerk of beeldmerk?
    Een logo kan een woordmerk zijn (alleen tekst, zoals bijvoorbeeld Google of Disney) of een beeldmerk (een afbeelding, bv Apple). Of een combinatie daarvan, bijvoorbeeld Nike. Een beeldmerk is sneller  herkenbaarder door een opvallende vorm of figuurtje. Maar dat geldt eigenlijk het meest voor bedrijven die  al een naam hebben of erg bekend zijn. Daarom is het voor beginnende bedrijven vaak verstandiger om voor een woordmerk of combinatie te kiezen.
  3. Het logo moet bij jouw bedrijf passen
    Met andere  woorden, je wil geen agressief logo gebruiken als je  in de spiritualiteit  werkzaam bent. Ga dus goed na of jouw logo wel past bij jouw product of dienst. Of nog liever: past jouw logo bij jouw  doelgroep?
    En dat geldt ook voor het kleurgebruik: Welke kleuren passen bij jou of jouw dienst? En ga  je  voor felle kleuren bij jouw bedrijf, of is  het beter om een rustige uitstraling na te  streven?
  4. Controleer of het logo niet al ergens is gebruikt.
    Je logo moet zo origineel en uniek mogelijk zijn als maar kan. Om te controleren of iemand dat logo al heeft gebruikt kan je  eens zoeken naar de naam van het logo, of je zoekt op  de afbeelding zelf mbv Google Image Search. En check vooral ook je concurrenten: lijkt het niet teveel op elkaar?
  5. Kies het juiste bestandstype.
    Om te zorgen dat een logo er op alle marketing uitingen er hetzelfde uitziet is het belangrijk om bij ontwerp al rekening mee te houden dat je het logo in “vector” bestand zal ontvangen. Hiermee kan iedereen, van websitebouwer tot grafisch drukker goed uit de voeten en ben je verzekerd van mooie, gedetailleerde logo’s op elke uitingsvorm.
  6. Zorg dat je meerdere vormen van je logo krijgt.
    Je logo moet getoond kunnen worden op een witte achtergrond, maar ook misschien op een donkere achtergrond. Is het daar geschikt voor, of moet je dan zorgen voor een variant met toch iets andere kleuren? En stel dat je een logo met figuur en tekst hebt, dan is het waarschijnlijk ook verstandig om te zorgen dat je het figuur ook als apart bestand hebt. Zodat je voor elke situatie een logo beschikbaar hebt.

Tenslotte laten we hier op de pagina ook nog een aantal handige links naar (soms gratis) online logo-bouwers zien.

Ga je een nieuwe website (laten) bouwen? Vul dan als voorbereiding hier de checklist in. Succes!

Nederlandse logo ontwerper, garandeert uniek logo  in de hoogste resolutie binnen 48 uur:
Logoz

Een gratis online tool om logo’s in te ontwerpen: Ucraft online logomaker

Een online logomaker die door vragen stellen jou aan een passend logo helpt:
Looka

Gratis logo ontwerp, met de mogelijkheid om een professional in te  huren:
GraphicSprings Logo Creator

Met deze variant van de Google zoekmachine kan je eenvoudig specifieke afbeeldingen zoeken. dat doe je door zelf een afbeelding in te geven:
Google Image Search

Rens Verschuur

Rens Verschuur is zijn hele carriere actief geweest in de communicatie en IT branche, heeft gewerkt bij kleine en grote ondernemingen en is sinds 2012 actief met Yourwebpro. Hij is gespecialiseerd in webdesign, SEO en Google Ads.