Afbeelding van notebook waar foto's uit komenNieuwe bezoekers komen via zoekmachines naar je site. En vertrekken vaak onmiddellijk weer als ze niet gelijk zien wat ze verwachten. De eerste indruk is dus ongelooflijk belangrijk. Hoe kies je de beste foto voor je website? Wij geven je hieronder graag 5 tips waarmee jij de juiste foto kan vinden.

Hoe zorg je voor een aantrekkelijke website waar veel bezoekers echt gaan rondsnuffelen?

Herken je dit? Je zoekt naar iets, klikt op een link in Google en je ziet een website in beeld komen. Binnen een paar seconden weet je genoeg: dit is de verkeerde site, je klikt gelijk weer op de terug knop.. Hoe kan het dat je zo snel weet dat je hier niet wil zijn? Heb je verkeerd gezocht, of bevalt de site je op het eerste gezicht niet? Wat de reden ook is, je wilt niet dat de bezoekers de site op het eerste gezicht al afwijzen. Daarom doen je de site zo vorm te geven, dat jouw bezoeker zichzelf identificeert met jouw content. De foto’s of grafische elementen spelen hierbij een grote rol. Jouw teksten kunnen nog zo goed zijn, je bezoeker baseert zich heel vaak op het gevoel. Voel ik me thuis op deze site, heb ik herkenning? Vertrouw ik de site? Maar hoe kies ik dan de juiste foto voor mijn website? Ja, dat is inderdaad een lastige opgave. De eerste indruk van bezoekers wordt eerst door de kleuren, en daarna door de foto’s van de website bepaald. Dat betekent dat je relatief veel tijd in die 2 elementen zou moeten steken. En foto’s kiezen is dan helemaal een uitdaging. Want het moet een foto zijn die of heel prettig is, en in overeenstemming met het doel van je site. Of een foto met een boodschap, die ook direct helder is. Bijvoorbeeld mooie voeten op de website van een pedicure: de mooie voeten zijn het resultaat van de behandeling en spreken gelijk iedereen aan. Er kan geen misverstand zijn, iedereen wil zulke mooie voeten:) Maar vaak is het veel lastiger: wat als je een project management verkoopt? Welke foto hoort daarbij? Om je te ondersteunen in je denkproces geven we je hieronder graag enkele tips.

5 tips voor goede foto’s op jouw website.

  1. Van het resultaat van jouw dienst wordt je blij, toch? Afbeeldingen met (blije) mensen kan daarom goed werken. Het spreekt aan als je iets ziet waar je zelf ook blij van wordt. Maar let op, het kan ook juist tegen je werken! Als je wil dat mensen zich herkennen moeten het dus foto’s zijn van mensen die daadwerkelijk in je doelgroep vallen.
  2. Sommige sites zoeken afbeeldingen met metaforen die wat over hun merk zeggen. Ook dit kan goed werken, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat iedereen de metafoor snapt. Anders werkt het soms zelfs averechts. Test ze daarom eerst uit op een selecte groep.
  3. Zorg voor de juiste kwaliteit. Absoluut uit den boze zijn te slechte foto’s: wazig, opgerekt (dus eigenlijk te klein), bewogen, te donker of te licht. Een onprofessionele foto verknalt het voor een verder zeer professionele website! Daarnaast moeten de foto’s scherp en gedetailleerd zijn, maar tegelijkertijd wel snel laden! Je wilt dus foto’s die een kleine bestandsgrootte hebben, maar wel zonder kwaliteitsverlies. In de cheat sheet hiernaast vind je alles over bestandsformaten en best practices.
  4. Maak het niet te gek. Je wilt je bezoekers niet verwarren door te veel foto’s. Ook sliders zijn een prima hulpmiddel om mensen vragen te stellen en ze te verleiden om te klikken op iets dat ze aanspreekt. Maar houd het rustig! Hoed het in stijl met jouw product of dienst. Veel beweging en verandering kan je bezoekers afschrikken.  Het gaat dus om een gezonde balans tussen afbeeldingen en tekst.
  5. Zorg dat de foto’s op elk apparaat goed overkomen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat je voor mobieltjes een foto “cropped” (kleiner maken door slechts een deel van die foto te laten zien). of dat je zelfs foto’s helemaal weglaat, of juist andere laat zien op apparaten met kleine beeldschermen.

In dit cheat sheet vind je bestandsformaten en best practices:
Cheat sheet

Gebruik deze site om de afbeeldingen op je eigen website te testen op formaat, grootte, kwaliteit en compressie:
Image Analysis Tool

Een paar van de beste sites om gratis afbeeldingen te verkrijgen met hoge resolutie:
Pixabay
Pexels

Professionele afbeeldingen site met meer dan 193 miljoen rechtenvrije afbeeldingen, stockvideoclips en muzieknummers:
Shutterstock

Rens Verschuur

Rens Verschuur is zijn hele carriere actief geweest in de communicatie en IT branche, heeft gewerkt bij kleine en grote ondernemingen en is sinds 2012 actief met Yourwebpro. Hij is gespecialiseerd in webdesign, SEO en Google Ads.