Waar begin je als je een nieuwe website wil laten maken?
Een website kan potentiële klanten aantrekken, of juist afschrikken! Het is daarom belangrijk om goed beslagen ten ijs te komen. Voordat jij met of zonder ons met bouwen begint laat YourWebPro hier zien welke 4 belangrijke uitgangspunten wij hanteren. Met deze voorbereiding gaat jouw nieuwe website daadwerkelijk wat betekenen voor je omzet of doelstelling!
1: Welk doel heeft jouw website?
Je kan jezelf afvragen wat een bezoeker verwacht te vinden op je website: antwoord op een vraag, vermaak, productinformatie? Of verwacht de bezoeker een aankoop te doen? Al deze mogelijkheden stellen andere eisen aan een site. Het formuleren van je doel is de eerste stap op weg naar een gave site.
Voor een informatieve site is het belangrijk om zoveel mogelijke informatie te geven over onderwerpen, overzichtelijk gerangschikt, misschien met de mogelijkheid om een pdf document met een samenvatting te downloaden. Het doel is dan echt om bezoekers iets nieuws te leren. Vanzelfsprekend moet het dan wel relevant zijn, dus echt een antwoord zijn op de zoekvraag van de bezoeker. Hier kunnen ook goed topics bij als tips en tricks, frequently asked questions etc. De website is puur bedoeld om de bezoeker wijzer te maken.
Als het gaat om vermaak is het belangrijk om veel afbeeldingen, videos, podcasts etc. te plaatsen. Deze moeten natuurlijk wel vaak ververst worden, zodat het voor bezoekers leuk blijft om terug te komen.
Voor webshops is het weer een ander verhaal. Het gaat hier om de betere winkel beleving: goed kunnen vinden en vergelijken van waar je naar op zoek bent. Ook is het prettig (kijk maar naar je eigen ervaringen met webshops) als er veel afbeeldingen met hoge resolutie te vinden zijn. Vervolgens wil je snel naar de kassa kunnen gaan, zonder al te veel informatie te hoeven geven. In het hele zoek-beoordeel-koop proces is snelheid van belang, je wilt tenslotte geen irritatie wekken bij de klant.
Tip 2: Wat beteken je echt voor je bezoeker?
Mensen gaan op zoek naar meer informatie over iets wat ze interesseert. Of ze worden getriggerd door iets waardoor ze snel even wat meer willen weten. Of ze zijn op zoek naar een product en zoeken een site die dat het beste toont en uitlegt. Of ze zoeken een cadeau voor iemand en hebben nog geen idee wat. In dat laatste geval zijn ze op zoek naar inspiratie.
In al deze gevallen blijft het belangrijk om je te realiseren dat een website niet over jou zelf gaat, of over je shop. Het gaat over de bezoeker! Dit kan niet genoeg benadrukt worden: jouw (bedrijfs-) website gaat niet over je bedrijf, maar over je bezoeker! Als een bezoeker zichzelf herkent omdat er een goede invulling van zijn zoekbehoefte wordt gegeven blijft hij langer op je site. Of gaat hij sneller over tot een aankoop in je shop.
De relevantie van je site voor de bezoeker is dus van belang om te zorgen dat je bezoekers je website echt bekijken, liefst zo lang mogelijk. Daarmee is de kans groter dat ze je website vertrouwen, en overgaan tot een aankoop. Of het invullen van het contact formulier.
De de tijd die je bezoekers op jouw website blijven is met name weer van groot belang voor de vindbaarheid. Voor Google is de tijd die bezoekers op je site blijven een belangrijke indicatie van de relevantie van jouw site (Zie ook onze aanpak om beter gevonden te worden). Het is verstandig om hier al vanaf het begin goed rekening mee te houden.
Tip 3: En hoe ziet mijn ideale website er uit?
Nieuwe bezoekers komen via zoekmachines naar je site. En vertrekken vaak onmiddelijk weer als ze niet gelijk zien wat ze verwachten. De eerste indruk is dus ongelooflijk belangrijk.
Hoe zorg je dan voor een aantrekkelijke site waar veel bezoekers echt gaan rondsnuffelen? Jouw product of dienst is daarbij natuurlijk belangrijk. Als je een webshop van luxe artikelen runt is het waarschijnlijk goed om ook de shop er smaakvol en luxieus er uit te laten zien.
Een goede tip: bekijk de websites van je concurrentie. Hier krijg je vaak al inspiratie door van wat beter kan. Je krijgt daarmee ook een beeld van wat je potentiële bezoekers gewend zijn.
Er zijn ontelbaar veel designmogelijkheden, dus ook qua vormgeving kan je tegenwoordig alle kanten op. Niets is te gek, alles wat je bedenkt kan gerealiseerd worden. Daar hangt echter vaak wel een prijskaartje aan.
Een goede aanpak kan ook zijn om goed te kijken naar het ontwerp van marktleiders zoals Apple, Bol.com, CoolBlue etc. Deze partijen hebben veel geld gestopt in onderzoek naar marketing, de beste vormgeving en gebruiksgemak. Beter goed gejat dan slecht bedacht kan je veel geld besparen!
Tip 4: is het resultaat goed genoeg?
Als je site ontworpen is, gerealiseerd en voorzien van de juiste teksten, foto’s en video’s ben je klaar. Althans.. als je in het begin de goede uitgangspunten hebt gebruikt. Zo moet de site bijvoorbeeld wel snel zijn: zijn het juiste formaat afbeeldingen gebruikt? Zijn video’s op de juiste manier geïmplementeerd?
De navigatie speelt ook een grote rol. Is de site logisch ingedeeld? Is het de bezoeker altijd duidelijk wat hij of zij kan doen? Is de manier waarop je door de site beweegt congruent, oftewel overal hetzelfde, uitgaand van dezelfde logica?
Ook belangrijk: het eindresultaat ziet er over het algemeen op elk apparaat weer anders uit. De meeste CMS (Content Management Systemen, zoals WordPress of Joomla) systemen houden al wel rekening met de verschillende formaten beeldschermen waarop je de site bekijkt. Ook welke browser wordt gebruikt speelt een belangrijke rol; je site ziet er per browser anders uit. En als jouw bezoeker jou veel mobiel bezoekt is het helemaal verstandig om eens te kijken of je daar wellicht minder of meer zou willen tonen. Of zelfs een totaal verschillende inhoud laat zien.
De gave site is uiteindelijk een compromis die er op ieder apparaat ongeacht de browser prima uitziet. Maar dat wil je absoluut ook zelf nog even verifiëren!
En als alles klaar is..
Ook na de live-gang van je website blijft het opletten: klopt alles nog? geen ‘dode’ links? Het helpt om vrienden en bekenden te vragen de site te evalueren: Is het duidelijk waar de site over gaat? Is het simpel om de weg te vinden? Zijn de teksten goed genoeg? Voegen de afbeeldingen wat toe?
Om jouw website actueel en bij de tijd te houden is onderhoud nodig, en bijwerk. Het onderhoud, backuppen, updates, security scanning) kan je uitbesteden, bijvoorbeeld aan Yourwebpro.
Bijwerken is ook belangrijk. Dat kan je bijvoorbeeld doen door regelmatig te bedenken: wat is er allemaal veranderd? Bij jou, je bedrijf, in jouw omgeving, bij de concurrentie, bij jouw klanten? Wordt je goed genoeg gevonden door potentiële nieuwe klanten?
En vervolgens laat je dat allemaal aanpassen op jouw website. En ook daar helpen wij je natuurlijk graag bij:).
Zodat jouw website altijd actueel en effectief blijft!